Press "Enter" to skip to content

Yin Yoga

Altijd in om iets nieuws in het leven te ontdekken en ervaren hoorde ik plots over Yin Yoga. Met de ipad op de bank ben ik gelijk aan het googlen geslagen, er viel veel te lezen over deze milde vorm van yoga welke je ook eens kan zien als een meditatie in beweging.

Yin Yoga komt voort uit de Taoïstische traditie en is dus niet nieuw. De grondlegger voor deze yogavorm is Paul Grilley uit Amerika. Geïnspireerd door Hiroshi Motoyama een yogi en wetenschapper uit Tokio met een enorme kennis van acupunctuur en energiebanen is Paul Grilley als een van de weinigen in de wereld in staat om anatomie met yoga te verbinden.

Bij het beoefenen van Yin Yoga ligt de focus vooral op de ontspanning van de spieren en het dieper gelegen bindweefsel. Iedere asana (houding) wordt gemiddeld 3 à 5 minuten aangehouden zodat het bindweefsel langzaam wordt opgerekt en gehydrateerd. Spieren worden opgerekt maar ook ontspannen. De asanas zijn vooral bedoeld om het bindweefsel rondom heupen, bekken, wervelkolom, knieën en enkels te beïnvloeden.

Yin Yoga werkt ook met de energie centra (meridianen) in ons lichaam. Door de adem en de ontspanning openen meridianen zich, blokkades kunnen worden opgeheven en de doorbloeding in het lichaam verloopt beter waardoor de levensenergie (chi) beter gaat stromen.

Een proefles Yin Yoga was snel geboekt. Een mooie bijkomstigheid vind ik dat alle oefeningen zittend of liggend worden uitgevoerd. Iedereen was heel erg lief voor mij en stelden mij gerust dat het allemaal wel te volgen is. Daar zat ik dan in lotushouding op een kussen proberend mijn mind stil te krijgen. Dat lukte niet best het was aardig druk in het hoofd waar de ene gedachte na de andere binnenkwam. Kon mij niet echt lekker ontspannen, nieuwigheid, het onbekende en kramp in mijn benen en voeten. De lotushouding was zo geen pretje, maar afijn volhouden zei ik tegen mijzelf en me steeds maar afvragend hoe lang duurt 5 minuten dan wel. Na de lotushouding mochten wij even in de rebound, even door mijn oogwimpers gluren wat dat dan wel is, even heerlijk je lijf losmaken en uitstrekken dus.

Daarna verschillende arsanas gedaan en mij wederom afgevraagd wil ik dit wel. Nooit geweten dat ik zo stijf was, toch geprobeerd zo goed mogelijk de arsanas vol te houden. De les duurde 1 uur en 15 minuten. Jullie geloven het niet wat eerst een marteling leek, zo heerlijk voelde ik mij daarna wat een heerlijke ontspanning, ik werd er zelfs vrolijk van.

Aanvankelijk leek mij deze vorm van yoga een beetje saai, maar vond de vorm toch wel uitdagend. Heb alle gedachtes over wel of niet Yin Yoga doen terzijde geschoven, sinds 1 maart ga ik 1 keer in de week naar de Yin Yoga les bij Zest Your Life. Helaas moet ik eerlijkheidshalve melden dat ik de arsanas nog steeds geen pretje vind en de dagen erna dus ook spierpijn heb. Ik heb mezelf beloofd vol te houden en mijn doel is mij weer energievol te voelen, los te laten en soepele gewrichten te hebben.

Namasté

20170318_165323

Be First to Comment

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *